sobota, 19 października 2019

Pytania





Znacie "Księgę pytań" Pablo Nerudy?
Pablo Neruda to chilijski poeta, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1971r. "Księga pytań" jest ostatnią książką tego autora, która została wydana już po jego śmierci. Jak wskazuje sam tytuł, w swoim dziele Pablo Neruda zadaje ponad trzysta dwuwersowych pytań i robi to w sposób bardzo poetycki. Układa z tych pytań 74 wiersze. Pyta w nich o wszystko, a pytania te kieruje do świata, mając nadzieję, że być może ktoś kiedyś uzyska na nie odpowiedź. Pozwoliłam sobie zacytować poniżej kilka wersów, resztę pozostawiając własnemu JA do przemyśleń, gdyż są to tylko z pozoru pytania abstrakcyjne, dziecinne czy czasami śmieszne. Fantastyczna książka, od której nie mogłam się oderwać i przeczytałam ją jednym tchem, polecam. Jestem ciekawa, jakie odczucia po zapoznaniu się z "Księgą pytań" będzie miała moja licealna córka i czy jakieś pytania w związku z jej lekturą z nią pozostaną.




Jeżeli wszystkie rzeki są słodkie,
skąd morze czerpie sól?

Skąd pory roku wiedzą,
że powinny zmieniać koszulę?

Czemu tak powolne zimą,
a potem z takim pośpiechem?

I skąd dowiadują się korzenie,
że powinny wyjść na światło?

A potem pozdrowić powietrze
tyloma kwiatami i kolorami?

Czy to zawsze ta sama wiosna,
która powtarza swoją rolę?






 


Kiedy na nowo widzę morze,
czy ono mnie widziało czy nie widziało?

Dlaczego fale mnie pytają
o to samo, o co ja je pytam?

I dlaczego uderzają w skałę
z takim entuzjazmem zatraconym?

Czy nie męczy ich powtarzanie
swoich oświadczeń piaskowi?









A kiedy pejzaż gdzieś przenosisz,
to dłońmi, czy rękawiczkami?




PS Zacytowane fragmenty pochodzą w całości z książki "Księga pytań" Pablo Neruda. Zdjęcia zrobiłam na Wyspie Sobieszewskiej.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za komentarze :-)