środa, 9 grudnia 2015

Nieświątecznie



      W Białej Górze k. Sztumu (pomorskie) znajduje się śluza, która łączy Wisłę z Nogatem. Pod pojęciem śluza należy tu rozumieć zespół obiektów hydrotechnicznych, nie będę tu pisała jakich, ponieważ kompletnie się na tym nie znam, wodniak ze mnie żaden. Z tego co wyczytałam, to początków budowy można doszukać się już w XVI w., ale obecny stan ukształtował się IX/XX w. Zadaniem owego kompleksu jest zabezpieczenie miejscowości położonych wzdłuż Nogatu przed zalewami z Wisły, umożliwienie żeglugi rzeką Nogat od Wisły do Zalewu Wiślanego, a także zasilenie przepływu w Nogacie wodami Wisły. Kolejne śluzy są w Szonowie, Rakowcu i Michałowie. Co ciekawe, do 1 IX 1939 r. śluza wyznaczała granicę Wolnego Miasta Gdańsk z Niemcami. Budowla jest monumentalna, stojąc na moście nie mogłam patrzeć w dół na Olę, Igora i Adama, robiło mi się niedobrze, a ci z kolei roześmiani ciągle do mnie machali i próbowali coś pokazać. Wolę tereny płaskie :-)) chociaż nie, kocham góry. 


Starałam się tak uporządkować zdjęcia, żeby zachować w miarę logiczny ciąg.
Mam nadzieję, że zdjęcia pozwalają "ogarnąć" śluzę i teren wokół jako całość.








*********





   






*********









 


*********











*********





*********







*********


*********







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za komentarze :-)